Wie schrijft er nu een blog over dé betonwagen? Wij! Bij de constructie van bijvoorbeeld gebouwen en bruggen speelt beton nog steeds een belangrijke rol. En zo ook de betonwagen. De gemetselde muurtjes en de houten wanden van ons vakantiehuis staan op de oude fundering van onze buitenmuren. Er is isolatiemateriaal aan de binnenkant geplaatst. En daartussen ligt een betonplaat van 10 centimeter. Met daaronder 10 centimeter isolatie en erbovenop 10 centimeter afwerkvloer. De bijna zes kuub aan beton voor dé betonvloer wordt geleverd op een zomerse dag, eind augustus 2019.
Isolatiemateriaal
Het is al warm die vrijdagochtend. De potige mannen van Brandola arriveren. Zij draaien hun hand niet om voor zoveel beton. We helpen het trio met plaatsen van isolatiemateriaal. De lichtgewicht witte platen laten zich makkelijk snijden. Na een paar uur liggen én staan alle platen. Soms vakkundig ‘versneden’ omdat er ook meters aan geïsoleerde waterleiding en riolering liggen. Die her en der boven het maaiveld piepen. Uw gastheer weet alles van Legionella en daarom ligt de waterleiding natuurlijk op de juiste diepte.
Kibbeling
Daarna wordt de wapening aangebracht. Over de CV-leidingen. Dat klinkt allemaal heel spannend, maar het is eigenlijk niet meer dan een hele stapel ijzeren matten. En wat is het warm. Om de potige mannen ‘te vriend te houden’, bieden we ze schalen kibbeling aan. Die gaan erin! Met heel veel koud water, sap en cola. Het wordt later en later, maar op een gegeven moment is het oppervlakte van 60 vierkante meter klaar voor vers, lekker beton.
Betonwagen uit Barneveld
We wachten geduldig op de betonwagen van de BC Wessel Betoncentrale uit Barneveld. Het duurt langer dan gebruikelijk en er ontstaat toch enige onrust. Er wordt gebeld met de chauffeur van onze betonwagen. Deze blijkt op het verkeerde adres te staan. Met zijn draaiende molen. Schwerinlaan klinkt een beetje als Sterrenlaan. Als je het snel, binnensmonds en op z’n Lunterens uitspreekt.
Trommel
Weet dat betonwagens zijn uitgerust met een roterende trommel die het beton tijdens het transport in beweging houden. Dit voorkomt dat het beton gaat bezinken of stollen voordat het wordt gestort. De constante rotatie van de trommel zorgt ervoor dat het beton zijn optimale kwaliteit behoudt totdat het op de bouwplaats wordt gelost. Maar dat mag niet te lang duren!
Maatwerk in betonmortel
En dan verschijnt ineens toch de rood-wit-blauwe betonwagen. ‘Maatwerk in betonmortel’ staat op de neus. Het is een flinke wagen die in de smalle Schwerinlaan zijn draai niet kan maken. Een aantal auto’s wordt snel door buren weggereden. De chauffeur steekt zijn DAF mét draaiend beton een aantal keer in het smalle laantje.
Nukkig
Hij is nukkig en dat begrijpen we. Hij wil goed beton afleveren. En hij is aan de late kant. Er wordt snel en vakkundig een stortkoker geplaatst. En daar komt het grijze goud… Het vindt zijn weg eenvoudig. De mannen van Brandola trekken het naar de hoeken. De molen draait en draait. De buurt komt kijken. Er heeft niet vaak zo’n grote wagen gestaan.
Geklaard!
Na twee uur komt er een eind aan de grijze stroom. Er worden nog snel her en der wat handtekeningen gezet en BC Wessel Betoncentrale vertrekt. De vloer wordt vervolgens netjes geëgaliseerd. De klus is geklaard. Zonder goede fundering geen vakantiehuis! En daar mag op gedronken worden. Lees ook: van gepland tot rechterhand.