Weet je wat ons altijd mateloos fascineert? Dé doos met gevonden voorwerpen. Of je nu op de sportclub staat, op school of in en hotel: mensen zijn vaak slordig en vergeetachtig. Zo’n doos of kast vult zich zonder enige moeite. Ook bij ons. Met enige regelmaat bungelt er bijvoorbeeld nog een oplader in een stopcontact van ons vakantiehuis of staat er vergeten douchegel in de badkamer.
Depot
De NS heeft een heel depot waar ze -naar eigen zeggen- in de winter zo’n driehonderd handschoenen per week binnenkrijgen. Meer dan 62.000 items werden vorig jaar gevonden en naar het depot gebracht. Breedbeeldtelevisies, sjoelbakken, complete tuinsets, koffiemachines, combi-ovens en rolstoelen die niemand meer is komen claimen. Dat wil dus zeggen dat mensen rollend de trein ingaan en er lopend weer uit komen. Voor dat soort wonderen gaat men meestal naar Lourdes. Maar de NS is een stuk dichterbij. In elke grote stad een station voor wonderen. Ook in Apeldoorn…
Vergeten spullen
Taxiplatform Uber maakt er zelfs jaarlijks een lijst van. De Lost & Found Index, een overzicht van spullen die het vaakst worden vergeten. In de top drie staan -niet verrassend- kledingstukken, portemonnees en telefoons. Uber maakt ook een lijst met de meest bijzondere vondsten op de achterbank: één Gucci-instapper, een urn, een Viking helm, een printer… Kijk, en dan wordt het interessant. Onze fantasie slaat op hol. Het is een ongecensureerd en onbedoeld inkijkje in het leven van anderen. Wie was jij? Wat was je aan het doen? Met wie? Waar ging je heen?
Plank met gevonden voorwerpen
Wij hebben uiteraard ook een kastplank met gevonden voorwerpen uit ons vakantiehuis. Al sturen we eigenlijk bijna alles naar de rechtmatige eigenaar. Of we gooien het weg. Met toestemming! Het is maar één keer voorgekomen dat een gast zelf mailde dat ze iets kwijt was. Ze kon haar antieke ring niet meer vinden en of we nog even goed wilden kijken in het vakantiehuis. We hebben alles overhoop gehaald, maar ‘m echt niet gevonden.
Net op tijd
Als we iets tegenkomen tijdens het leeghalen van het vakantiehuis, sturen we direct een bericht naar de gasten. Soms zijn ze nog aan het wandelen in de buurt en zijn we net op tijd. Soms fietsen ze naar het volgende vakantiehuisje op de Veluwe, maar kunnen we ze nog met de auto inhalen om de zonnebril (in dit geval) te overhandigen. Maar meestal zijn ze alweer in de auto op weg naar huis en heeft omdraaien niet zoveel zin meer.
Verrekijker en één sok
We hebben niet zo’n spannend lijstje als Uber of de NS. Telefoonopladers hebben we het vaakst geretourneerd. Zonnebrillen ook. Maar ook een hele dure verrekijker. Deze hing gewoon nog aan de kapstok. We vonden eens een speeltje onder één van de bedden in de kleine slaapkamer. De eigenaresse (8 jaar) was zo blij toen ze het kleinood kreeg overhandigd. Door de postbode. Sjaals en jasjes blijven ook wel eens hangen. Of we vinden een fietssleutel tussen de kussens van de bank. Medicijnen in de badkamer, een onthoofde Barbie onder één van de bedden. En soms een sok… Eén sok!
Vergeten goed
Lieve gasten, we begrijpen het helemaal. Na zo’n ontspannend verblijf in ons fijne vakantiehuis is inpakken om te vertrekken gewoon niet leuk. Nee. En dan kun je iets over het hoofd zien. Jouw eigen koffiezetapparaat (echt waar), de waterbak van jouw hond of een paar golfballen… Weet dat we het snel en gemakkelijk kunnen aanbieden bij een pakketpunt om de hoek. Of, je kunt het ‘vergeten goed’ natuurlijk ook gewoon komen ophalen en dan weer een paar dagen verblijven in ons vakantiehuis. We kennen gasten die dat doen. Bewust?